טרנדים ומגמות בעולם היין

טרנדים ומגמות בעולם היין / יוסי בוזנח

טרנדים רבים ואופנות חדשות מציפים את עולם היין ללא הפסקה, החל ממזרקת יין ועד יינות מסווזילנד שבדרום-אפריקה. מה מהם יתברר כגימיק חולף ומה יישאר אתנו? זה כבר תלוי רק בכם

תעשיית היין, ככל תעשייה, היא גוף עצום העוסק בגידול תמידי, בעולם בו משתנים רבים שלעיתים פועלים כנגדו כגון: רגולציה, נהיגה ואלכוהול, פריחת תעשיית בירות הקראפט וקשיים בחדירה לשווקי אסיה העצומים. לא פלא, אם כך, שקהל היין הקלאסי המצטמצם במהירות מדאיג מאד את יצרני היין בעולם.

יין הוא מן חיה חריגה ויוצאת-דופן, מצד אחד, הוא מבקש שיתייחסו אליו בצורה המסורתית ביותר, שמרנית ומקפידה על גינוני טקס, על יחוד, בידול ומיקוד מוחלט באזור הגידול, זן הענבים, שנת הבציר ותהליך הייצור. ומן העבר השני, היקבים, בעיקר הגדולים המייצרים חלק נכבד ממסת היין העולמית, נמצאים במצב בו יין הוא לא רק שיקוף תרבותי – טרוארי של סביבת ייצורו, אלא מוצר צריכה החייב להשתנות בהתאם למגמות, האופנות ודרישות השוק המשתנות כל הזמן.

המגמות בעולם היין מתייחסות למספר משתנים ומאפיינים, ביניהם: קהל הצרכנים ושוק היעד, אזורי גידול וייצור שנמצאים במוקד תשומת-הלב העולמית, זנים או בלנדים אופנתיים, צורת הגשה ושתיה, ומארזי היין המהווים את הרושם הראשוני אותו מנסה היקב להעביר אל קהל לקוחותיו.

המאפיין המרכזי המוביל את מגמות היין בעולם הוא שווקי אסיה, מיקוד בצרכנות נשים, ובדור המילניום שהחל לצרוך יין על חשבון האטה משמעותית בקהל היין המבוגר. שינויים דרסטיים אלה מחייבים את היקבים ואת יצרני היין לתגובה משמעותית לא פחות.

אחד המאפיינים הבולטים ביותר הוא הגעתם לגיל שתיה של צעירי דור המילניום, והם, כצרכנים, חושבים ומתייחסים אל היין בצורה שונה בתכלית מאשר הדורות הקודמים. את צעירי דור המילניום לא מעניין מניפסט על טרואר, אין להם שום עניין לקרוא אלפי מילים על היסטוריית היין, אזור הגידול או כמה שנים יש לחכות עד שהיין יהיה במיטבו. הם רוצים את היין כאן ועכשיו. שיהיה ססגוני ומושך, מלווה בפרזנטציה קלילה וסקסית, קל לשתייה ונגיש, וכל זה במחיר שווה לכל נפש ובצורת הגשה ססגונית ולא מעונבת. ולא פחות חשוב: שהיין שהם צורכים יסייע בשמירת האינטראקציה עם הסביבה.

על-מנת לנסות ולהמחיש את הנושא, אספנו עבורכם את הטרנדים הבולטים ואת המגמות החשובות והמשמעותיות ביותר בעולם היין, חלקן כבר אתנו וחלקן, כפי הנראה, יגיעו במהלך השנה הקרובה:

צורות הגשה מקוריות

סנוב, יין בפחית כבר שתית? ויין משקית. אז ככה, בארה"ב הגידול הוא עצום, כאשר יין בפחית תופס לו מקום בתרבות הצריכה בקצב מהיר עד מאד. יצרני היין צפו בפופולאריות של בירות הקראפט והבינו שאין מה לחשוש משיווק יין איכותי בפחיות. בשנת 2016 הגידול הנמדד הוא מעל 150% וההערכה היא שהשנה תהיה דרמטית לא פחות. גם אריזות פחות דרמטיות תופסות תאוצה, כגון יין בבקבוקי פלסטיק המעוצבים כמו בקבוקי בורדו המפורסמים, או חזרה לבקבוקי זכוכית כרסתניים ונמוכים הנקראים CORTA ומעניקים לבקבוקים מראה שונה שתופס את העין.

הגשת יין על קרח היא אחד הטרנדים האופנתיים ביותר בעולם, בעיקר בקיץ, כאשר היין הנמזג לכוס גדולה מלאה בקרח הופך לדרינק קל ומשמח. אז בפעם הבאה שאתם בבר או מסעדה, בקשו: "FROSE" ואתם הכי אין בעיר.

שמירה על הסביבה

חקלאות בת-קיימא והתחשבות בסביבה תופסים מקום מרכזי בהוויה של הדור הצעיר. הקהל הצעיר רוצה להרגיש שהוא תורם למלחמה נגד הזיהום הסביבתי והיינות האורגניים, הביודינמיים, או אלה בעלי השם המעורפל "נטורל ויינס", זוכים לפריחה אדירה, גם אם לא באמת ברור מה התמורה שלהם לשמירה על הסביבה. הרבה יותר קל לפרגן ליין שהמוטו שלו הוא "תן ליין לעשות את עצמו ואל תפריע".

רוצה ליהנות מסיור מודרך במרכז המבקרים "כרם ברקן" ב- 30 ₪ ?

חביות וויסקי ליין

התרגלנו כבר לוויסקי המיושן בחביות יין, שרי ופורט, אבל המגמה העולמית היא דווקא בכיוון השני – חביות ברבן המשמשות ליישון יין. בשנים האחרונות ניתן לראות הרבה יותר ניסיונות ביישון והשבחת יין בחביות שהגיעו מעולם הוויסקי, ובחינת הניחוחות והטעמים שתהליך זה מקנה ליין. ברחבי העולם כבר שוכבות להן חביות יין רבות שהכילו קודם שרי, וויסקי, ברבן, קוניאק ואפילו רום. האם זה מעניין או שמדובר בסך-הכל בגימיק? רק הזמן יגיד.

שתיה בבית עולה, שתיה בבר יורדת

חוקי נהיגה וצריכת אלכוהול, סרבול התנועה במרכזי הערים, עלויות חניה, בייביסיטר, ולא פחות מזה – מחירי היין במקומות הבילוי, מעבירים בצורה מהירה ומשמעותית את קהל אוהבי היין לצריכה בבית, כך שהם קונים בקבוק יין איכותי במחיר המקביל לכוס יין במסעדה ומקבלים במסגרת הביתית שלהם חוויה שלמה. היין מהווה נושא שיחה תרבותי המסב גאווה למארח ומשמש אף כשובר מחיצות חברתי נהדר.

סגנונות יין

העולם מצביע: יין מבעבע. כבר מספר שנים שאנו רואים האטה במכירות היין הכלליות ומי שמציל את הסטטיסטיקה הם היינות המבעבעים, הלבנים, יינות הרוזה ואדומים ובראשם הפרוסקו האיטלקי, שלפי נתוני מחקר היין העולמי, הראה גידול עצום בהיקף של כמעט 40%. צרכני העולם רוצים יין חגיגי, חברתי, כייפי, כזה שגם יתאים לכל אוכל, או שניתן לצרוך במגוון דרכים רב. התוצאה זינוק במכירות: החל מ'קרמאן דה לואר' הצרפתי, דרך יינות 'פרנצ'אקורטה' האיטלקיים, הקאווה הספרדית שהגדירה תת-קטגוריה של יינות סינגל אסטייט ורבים אחרים, ועד יינות בסגנון שמפיין מאוסטרליה וטזמניה.

סגנון נוסף הזוכה לחיבת הקהל הצעיר הוא יינות אדומים קלים – יינות מרוסני אלכוהול הנגישים לשתייה גם כשהם מוגשים ישירות מן המקרר ומתאימים לאופנה העכשווית האמריקאית של האוכל האסייתי והבשרים המעושנים. יינות כגון ה'פינו נואר' מאלזס, ה'פראפטו' מסיציליה, 'שקיאבה' מאלטו-אדיג'ה, 'גאמיי' מכפרי בוז'ולה והלואר וה'צווייגלט' האוסטרי.

רוצה ליהנות מסיור מודרך במרכז המבקרים "כרם ברקן" ב- 30 ₪ ?

אזור הגידול החם הבא

הניחוש שלי שאזור הגידול החם הבא הוא עמק הלואר. כן, כולנו מכירים את 'סנסר' ו'פואי פומה', אך גם שאר אזורי היין הפרושים סביב הנהר הארוך בצרפת – החל מהמאסיף סנטרל בדרום-מזרח, דרך שינון ואנז'ו במרכזו ועד המוסקדה הקסום בחלקו המערבי – מראים גידול משמעותי מזה שנתיים. מעל 10% גידול שנתי בארה"ב ואפילו גידול משמעותי יותר בשאר העולם, מסמנים לנו כי ההתעניינות באזור היין הצרפתי האצילי הזה, נמצאת בנסיקה.

תפריטי יין חברותיים

תפריטי יין ססגוניים, חברותיים ולא פלצניים הם הדבר הכי רועש בעולם היין האמריקאי. מהלך מבריק של המאסטר סומלייה ג'ון רודיל הביא לסערה של ממש ולהתעניינות אדירה בנושא. רודיל עיצב תפריט יין מאוייר כחוברת קומיקס, כולו ציורים צבעוניים, רישומים ביד, חייכני ומלא חן, כזה שפונה לקהל הצעיר ומבין את הצרכים שלו. ההצלחה היתה עצומה ומידית.

נשים מובילות

כמו שאנחנו יודעים מתחומים אחרים, גם יצרני היין הבינו שנשים הן הכוח המרכזי ברכישת יין בארצות-הברית. הסטטיסטיקה מראה שנשים רוכשות שניים מכל שלושה בקבוקי יין, כמעט מחצית מהאלכוהול ומעל שליש מהבירה. דפוסי הקניה שנצפו הם שרבע מכלל הקניות היה ספונטני ולא מתוכנן. קרוב למחצית מהנשים שנשאלו ענו שהגורם המרכזי בבחירת היין הוא התוויות והפרזנטציה של הבקבוק. כ-40% אמרו שבחרו ביין בזכות מראה מעניין, מתוחכם וקריצה מחויכת.

הירשמו למועדון הלקוחות של יקב ברקן ותיהנו מסיור מודרך ומרתק במרכז המבקרים "כרם ברקן" ב-₪30 בלבד

אני מאשר את תנאי המועדון וקבלת חומר פרסומי

עורך תחום היין

הוסף תגובה